FORENINGER

Børge bød velkommen

1.    Valg af dirigent: Vagn Pedersen

2.    Valg af stemmetæller: Charlotte og Frank

3.    Formandens beretning (formandens manuskript)

Mit andet år som formand for sogneforeningen. Det blevet lavet et nyt tiltag for byens borgere, da vi i år for første gang afholdt juletræstænding d. 29. november.  Det er en rigtig godt eftermiddag, hvor der var et 2 mands orkester som spillede julesange, derefter blev juletræet tænd og der gløgg og æbleskiver til alle mand.

Det blev traditionen tro holdt Sankt Hans bål på engen, hvor der blev samlet et ordenlige bål, ved hjælp af byens borger

Igen i år har der været afholdt fællesspisninger, der har været af hold 3 hvor 2 har været med musik og dans. Som sædvanlig har der været et godt opbud af mennesker til disse hyggelige aftner.

Halloween blev igen afholdt i klubhuset. Der var fælles fakkeloptog fra galleri Scheel ned til sportspladsen, i klubhuset var det blandet andet, græskarlygter, men det var ikke muligt at fremskaffe græskar, efter halloween så det blev til lygter af melon.  Der var dog ikke så mange deltagende som de forgående år, så næste år vil det blive afholde lidt før halloween, for at se om det kan hjælpe til deltager antallet.

Juletræsfesten og fastelavn var igen en dejlig dag med mange glad børn. Dagen startede i kirken med gudstjeneste og efter følgende i forsamlingshuset til en hyggelig eftermiddag.

Der er udarbejdet en lokal udviklingsplan(LUP) af 4 personer. Materialet de har bearbejdet kommer til at indgå i Slagelse kommunes lokal udviklingsplan(LUP). I materialet beskrives nogen mål både de kort- og langsigtede. For realisering af disse mål kræver det indsats fra de lokale borger. Et kort sigtet mål er at bibeholde lokalarkivet. Der er nedsat en 4 mands gruppe som samarbejder med kommunen.

Udover udarbejdelse af udviklingsplanen, har de fire også arbejdet på et enkelt specifikt projekt under overskriften ’Borgerne bestemmer’: planlægning af en ny legeplads/socialt samlingspunkt i Havrebjerg. Man deltog i konkurrence og man kunne vinde op til kr. 100.000 til realisering af sit projekt. Der blev holdt valg om de forskellige projekter fra Hejninge, Stillinge og Havrebjerg. Stillinges projekt til kr. 100.000 stak så af med præmien. . Kommunen har også opfordret Havrebjerg til, at køre videre med projekt legeplads, og de siger at der vil være flere steder man kan søge midler til dette. Anlæggelse af legepladsen vil naturligvis kræve en del frivillig hjælp fra Havrebjergs borgere, og dette har været efterlyst i Havrebjergnyt uden held. Derfor bliver projektet nu lagt på is, indtil der bliver vist interesse for det. Projektet indgår som et punkt i den lokale udviklingsplan.

I arkivet arbejdes der stadig med registrering  af alt materialet i arkivet. Irene og Ib arbejder med husene i Havrebjerg. Resultatet kan ses på Havrebjergs hjemmeside. Ole Brugs arbejder med  registrering af billeder. Materialet kan ses på Arkiv.dk under Havrebjerg.

I marts var der åben arkiv-aften, hvor Carsten Egø holdt foredrag om Pigerne på Sprogø. Der var mange deltagende.

I sommerferien har arkivet været åbent for besøgende.

I august tog de alle på udflugt til Korsbæk på Bakken.

den 14. november var der Arkivernes Dag, hvor man arbejder med temaet Handel & Erhverv i gamle dage – i Havrebjergområdet.

Den 28. november var der igen åbent i arkivet til lidt julehygge med gløgg og æbleskiver. Dog var fremmødet ikke stort, så der overvejes om tradition skal gentages.

Den 17. marts kl. 19.30 afholdes der igen Åbent-arkiv-aften. Denne aften vil det være tidligere beboere fra Havrebjerg, der vil komme og fortælle om deres barndom i Havrebjerg omkring midten af 1950èrne. Det er 4 af de seks søskende fra Krænkerupvej 25, der sammen vil fortælle m deres oplevelser.

I Frysehuset/museet i 2015 havde vi en udstilling om krigens tid med rationering, kaffeerstatning og alle vores rationeringsmærker. Før jul fik vi af en af Havrebjergs beboere, en genstand, som var svær at bestemme. Heldigvis fandt Ib Sander via en ven ud af, at det var et fyrtøj fra 1689. Den blev for 70 år siden fundet ved gadekæret i Krænkerup. Og kom så på museum. Sjællandske havde en meget fin artikel om fyrtøjet og TVøst havde det med som et indslag i nyderne. Siden har Ole talt med Nationalmuseet, som er interesseret i at få fyrtøjet. Hvis vi fornemmer en for lille lyst til at se fyrtøjet her i Havrebjerg, bliver det i stedet udstillet på Frilandsmuseet.

Ud over at få arrangementer annonceret på hjemmesiden, har Ib Sander og Irene gennemgået huse med billeder og hvem der har ejet dem igennem tiderne. Alle husene på Krænkerupvej, Havrebjerg Stationsvej og Havrebjergvej er nu lagt ind, og de er ved at se på Koldhøjvej.

Irene vil appellere kraftig til, at når man sender ting til Havrebjerg Nyt at der også bliver sendt til hjemmesiden. Hun oplever tit, at hun skal skrive rundt for at få nyheder.

Irene synes, at når der i gennemsnit er 3 inde og se på siden daglig, at det er i underkanten. Men hvad man skal gøre bedre eller anderledes, har hun ingen ideer om. Det kunne man måske få en snak om på generalforsamlingen under fremtidig virksomhed

Havrebjerg Nyt. Har haft Helle Hartmann som redaktør, men hun valgte at stoppe det arbejde ved årsskiftet. Merlene Torp trådte hurtigt til, så vi kunne få januarnummeret ud uden de store forsinkelser og Marlene vil fremover være redaktør af bladet.

4.   Regnskab

Der er kommet flere medlemmer og dermed fremgang på kontingentsiden.

’Udgifter til møder’ er de møder der blev holdt i forbindelse med ’Borgerne bestemmer’

Regnskabet blev godkendt

5.   Indkomne forslag

Ændring af navnet Havrebjerg Sogneforening

Der var kommet forslag fra 6 og efter en skriftlig afstemning blev det med stort flertal vedtaget at navnet er uændret: Havrebjerg Sogneforening.

6.   Fastsættelse af kontingent

Ingen ændring – 100,- kr pr. person i husstanden

7.   Valg af bestyrelse

På valg var Børge, Gigja og Jarl. Stian havde valgt at gå ud af bestyrelsen midt i valgperioden.

De valgte blev:

Børge Sørensen

Claus Kofoed Nielsen

Unnie Hansen

Jarl Jensen –  for et år (Stians plads)

Annemette Pedersen –1.  suppleant

Frank Dehli – suppleant

8.    Fremtidig virksomhed

Landsudviklingsplaner (LUP) er lavet her i året og fra møderne med ’Borgerne bestemmer’ er der nedskrevet korte og lang mål for udvikling i byen.

Udover disse mål blev der talt om:

-kontakt med andre lokalråd

Kulturdag igen i år – afholdes kun hvert andet år, pga. det store arbejde der er med det

Flere fortalte, at de satte stor pris på græsslåning ved engen og den fine vedligeholdelse af gadekæret.

Der er ca. 25 der er medlem af Facebook-siden: ’Havrebjerg Sogneforening’.

Forslag om at man evt. skulle kalde den: ’Os der bor i Havrebjerg’. Måske det vil få flere ind på siden og flere der vil slå noget op.

Men husk at ’dele’. Det er en effektiv måde at få budskaber frem på.

Hjemmesiden. Mange mente at 3 der ser hjemmesiden om dagen er ok i forhold til hvor mange der bor i byen. Irene klør på med hjemmesiden.

9.   Evt.

Der var forslag om, at man evt. skulle gøre noget mere ud af de forskellige arrangementer. Ex. Sct. Hans

Forslag fra bestyrelsen at lokalarkivet/museet sender en repr. til bestyrelsesmøderne.

Lokalarkivet ønsker, at have en kontaktperson i bestyrelsen, som de kan henvende sig til

Lokalarkivet skal fremover have fremsendt referat af bestyrelsesmøderne.

Dirigenten takkede for god ro og orden

Link til forsiden